Od svih muzičkih instrumenata, tambura
je bila najomilјenija i najpristupačnija u Vojvodini, a tamburaške družine odigrale
su veliku ulogu u muzičkom vaspitanju širokih narodnih slojeva. Neki naši tamburaši
obišli su većinu evropskih zemalјa, dok je jedan broj prelazio i okean i uspešno
i uspešno davao koncerte po Americi i Kanadi. Prve podatke o našim tamburašima imamo
iz četrdesetih godina XIX veka, a najviše javnih nastupa bilo je za vreme delatnosti
Omladinskog pokreta, kada se tambura neobično forsirala. Tada su, naročito u Ugarskoj,
bili čuveni bajski tamburaši, koji su meseca maja 1860. godine u Mađarskom narodnom
teatru pod upravom Aleksandra Kovačića svirali između činova jedne komedije. Za
vreme svog boravka u Pešti dali su oni tada
i nekoliko koncerata, a jednom prilikom posetili su Kornelija Stankovića, kome su
predali venac budimske omladine sa stihovima Laze Kostića, posvećenim ovom našem
kompozitoru:
„Preko tambur duše
tamburom prevuci,
pitaj, šta ti kažu
iz tambure zvuci“.
Nekako, istovremeno u Sremu je takođe
bilo nekoliko istaknutih tamburaških družina, a kao najpoznatiji tamburaš važio
je tada gostioničar Mita Orešković, iz Šida. On je bio veliki majstor na tamburi,
a napisao je i komponovao mnoge patriotske i šalјive pesme. Takođe veoma poznat
bio je i Nika Maksimović iz Sombora, kasnije poznati političar iz Vojvodine.
Naročito krajem XIX i početkom XX
veka tambura je toliko ovladala našim svetom da malo koje mesto u Vojvodini nije
imalo svoj tamburaški orkestar, iako je Tihomir Ostojić propagirao gajde kao nacionalni
instrument.
Od svih mesta u Vojvodini, Novi Sad
je imao najviše tamburaških kapela, jer je ovde bila kafana do kafane u kojima su
svirali prvoklasni svirci. Kod „Kamile“ je tamburao Isa Jovanović, koji je bio najskuplјi
svirac, a u „Beloj lađi“ Vlada Marjanović, poznati primaš, koji će 1907. godine
otići u Ameriku i postati dirigent u Metropoliten operi u Nјujorku. Jedno vreme
ovde je svirao i Marko Nešić, dok nije otišao na turneju po Evropi i Rusiji. Nešić
je naročito poznat po svom „Radničkom maršu“ i kompoziciji „Proleteri svih zemalјa...“
na tekst Koste Abraševića. Takođe je u Novom Sadu sviro i čuveni Lipa iz Maradika,
mada je možda najduže u jednoj kafani svirao Laza Popović iz Čakova. On je govorio
nekih deset jezika i sa družinom proputovao Evropom, dok se najzad nije skrasio
u Novom Sadu, kao tamburaš u verovatno najpopularnijoj gradskoj kafani, a verovatno
i u čitavoj Vojvodini.
Od istaknutijih vojvođanskih tamburaša
moram spomenuti Jocu Mimiku iz Mola, Stevu Bašić Trndu iz Sombora i Spasoju Rakića
iz Bačke Palanke. Mimika je bio čuven po „Miletićevom maršu“ i pesmom „Široko
je lišće orovo“, a Trnda po makedonskim pesmama. Koliko su ova dvojica bili popularni,
vidi se po tome, što im je većina pesama snimlјena na ploče, dok Bašićevo ime nose
i ulice u Čikagu i Ohaju. Kada je Trnda umro ispratila ga je cela somborska okolina,
a jedan mađarski list proglasio ga je za generala primaša u Jugoslaviji. Nјegovoj
popularnosti na Balkanu jedino je ravan Mijarović Jagodinac, violinista iz Beograda,
koji je isto kao i njegov kompanjon iz Vojvodine, zbog pesme bio zatvaran u toku
Prvog rata.
Novosadski “Dnevnik” je početkom
50-tih godina XX veka objavio intervju sa Mimikom, u kome se između ostalog kaže:
“Ima Mimika sedamdeset i sedam godina, devet violin, isto toliko tambura, jedno
brdo ploča na kojima je snimlјena njegova pesma i svirka, hrpu raznih odličja i
jednu veliku želјu: da ga pokopaju sa njegovom najmilijom violinom…
Nastavak priče pročitajte u knjizi "Novi Sad Prošlost u pričama" koju možete poručiti putem meila: zoranknezev@gmail.com... ili na broj telefona 064/1258337
Nema komentara:
Objavi komentar