Od Prvog svetskog rata na ovamo,
odnosno od 1918. godine, novosadski Hrvati, dolaze sve više do izražaja. To su
većinom činovnici, došlјaci, „beamteri“ koji su, po prirodi svog zanimanja
došli u Novi Sad. Manifestovanje hrvatstva, inače novijeg je datuma. Sve do
osamdesetih i devedesetih godina 19. veka, isticao se pojam Šokaca, naročito u
Petrovaradinu, koji postepeno, kroz manifestovanje nacionalne ideje u zapadnim
krajevima dobija izrazito obeležje Hrvatstva. Jovan Hranilović, rodom iz
Žumberka, svojim književnim i kulturnim radom stvorio je, međutim i tada prisnu
saradnju „Šokaca“ sa Novosađanima pravoslavne vere, sa Srbima.
Proces mađarizacije počinjao je
postepeno da obuhvata Šokce, naselјene u starim granicama Novog Sada. Da nije
bilo 1918. godine, mnogi bi se ne sumnjivo „utopili u tom moru“. Posle tog
datuma u borbi „za kruhom“, proširuje se krug, stvara se mogućnost života i
rada i doselјenicima iz ostalih krajeva tadašnje zemlјe, iz Primorja, kao i iz
Južne Srbije, sa slovenačkih Alpa, kao i iz Hrvatske Posavine.
Od 1918. godine, pa narednih
petnaestak godina nije bilo izrazite akcije novosadskih Hrvata, gde bi oni i
brojno došli do izražaja. Tek tamo 1933.-1934. godine, u vezi sa jednim
lokalnim verskim pitanjem, manifestovao se i osetno jače, s obzirom na brojnu
zainteresovanost udeo novosadskih Hrvata u akciji oko prestiža u Rimokatoličkoj
crkvenoj opštini. Polazeći sa nacionalnog gledišta da, srazmerno broju vernih,
treba da budu zastuplјeni i u svojoj, rimokatoličkoj, crkvenoj opštini,
novosadski Hrvati (naglašam Novosadski, jer oni „sa desne obale Dunava“, u
Petrovaradinu i Majuru, pripadaju drugoj dijecezi), pokazali su energičan stav.
Sa ostalim Slovenima rimokatoličke vere oni su usresredili svu svoju energiju
da dobiju srazmeran broj većnika i da uspeju u tom svom opravdanom zahtevu.
Međutim, rezultat je bio poznat. Glasanje je prošlo na štetu novosadskih
rimokatolika Hrvata, i ostalih Slovena. Od te akcije, koja je u svoje vreme
izazvala živost, ostale su samo dve predstavke: jedna u Ministarstvu pravde, a
druga u biskupskom ordinarijatu u Subotici. Novosadsko hrvatsko i slovensko
versko pitanje tada je bilo nerešeno...
Kako su ondašnje dnevne novine
pisale: „Prvi utisak koji smo imali, počinjući razgovore sa pojedinim novosadskim
hrvatima, bio je: da su svi oni raspoloženi za ćutanje, nego li za razgovor. Ne
želeći da unosimo svoja zapažanja, hteli samo da od svojih sagovornika saznamo
njihova, i da ih verno, prenesemo.
-Mi smo mirotvoran elemenat -
naglasio nam je jedan od istaknutih novosadskih advokata, koji je u svoje vreme
bio sudija u Novom Sadu. Sama oklonost što smo Hrvati ne smeta da učestvujemo i
u čisto srpskim društvima, u kojima, istina, ne vodimo glavnu ulogu, ali
spontano sarađujemo.“
Nastavak priče pročitajte u knjizi "Novi Sad Prošlost u pričama" koju možete poručiti putem meila: zoranknezev@gmail.com...ili na broj telefona 064/1258337
Nema komentara:
Objavi komentar